Aantal faillissementen in de detailhandel: trendbreuk of blijvende crisis?

Aantal faillissementen in de detailhandel: trendbreuk of blijvende crisis?
cbs

De afgelopen weken domineerden de faillissementen in de detailhandel de krantenkoppen. Blokker, Stella Fietsen en The Body Shop voegden zich bij de rij van prominente bedrijven die ten onder gingen. Het roept de vraag op: zet deze trend zich voort in het vierde kwartaal van 2024, of breekt er een periode van stabilisatie aan?

Bijna 50% meer faillissementen in Q3

Het derde kwartaal van 2024 was een harde klap voor de sector. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gingen er 110 bedrijven failliet in de detailhandel, een stijging van bijna 50 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, waarin 75 faillissementen werden geteld. Grote namen als Bristol, Game Mania en Esprit waren onderdeel van deze golf aan faillissementen.

De detailhandel werd hiermee zwaarder getroffen dan andere sectoren. In de gehele Nederlandse economie steeg het aantal faillissementen met 33 procent op jaarbasis, waarbij 10 procent van de faillissementen afkomstig was uit de detailhandel.

Schommelingen binnen segmenten

Ondanks deze alarmerende cijfers kende de sector ook positieve ontwikkelingen. De totale omzet van de detailhandel groeide in het derde kwartaal met 2,2 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Dit is echter geen uniform beeld: sommige segmenten bloeiden, terwijl andere worstelden.

  • Speciaalzaken (bijvoorbeeld kaaswinkels en slagerijen) presteerden sterk, met een omzetgroei van 7,7 procent.
  • Supermarkten daarentegen hadden het moeilijk, met een omzetdaling van 2,6 procent.
  • In de non-foodsector was er een omzetstijging van 4,3 procent, met uitstekende resultaten bij schoenenwinkels, lederwarenzaken en drogisterijen.
  • Huishoudelijke artikelen, zoals meubels en verlichting, zagen een daling van 6,8 procent, een teken van terughoudendheid bij consumenten in grote aankopen.

Online retail als lichtpunt

De verschuiving naar online winkelen bleef een drijvende kracht binnen de sector. De online verkoop steeg met bijna 9 procent in vergelijking met vorig jaar.

  • Exclusief online actieve winkels behaalden een omzetgroei van 12 procent.
  • Omnichannel-ondernemers (bedrijven met zowel fysieke als online verkoop) zagen hun omzet toenemen met 4,7 procent.

Blik op de toekomst: hoopvol maar kwetsbaar

Ondanks de groeiende faillissementen blijven ondernemers verrassend optimistisch over de toekomst. Voor 2025 verwacht:

  • 40 procent van de ondernemers een hogere omzet.
  • 56 procent denkt een stabiele omzet te behalen.
  • Slechts 5 procent vreest een omzetdaling.

Deze vooruitzichten suggereren een veerkrachtige houding binnen de sector, ondanks de huidige tegenwind. De vraag blijft echter of deze optimistische verwachtingen standhouden als de faillissementstrend zich doorzet in het vierde kwartaal. De komende maanden zullen bepalend zijn voor het herstel of verdere neergang van de detailhandel.

Bron: CBS

Benieuwd naar meer?

Heeft u een vraag of wilt u meer informatie? Vul uw mailadres in en wij zullen zo snel mogelijk contact met u opnemen.